Saturday, May 2, 2015

Kawen pt2: the resonance

As-salam..

Somehow, as time passes by, aku dah dapat sikit pencerahan.
Cinta tu lahir dari perasaan suka sama suka.
It's like the resonance.
Hati begetar sama seiringan bila bersama dgn si kekasih.
Apa penyebab suka tu?
personaliti? Muka? dressing? harta?
Yes. all of above.

Nabi pernah bersabda, dinikahi perempuan kerana 4 sebab: paras rupa, harta, keturunan dan agama. Pilihlah agama, nescaya akan diam tangan2 kamu.

Tak salah kahwin sebab paras rupa harta dan keturunan. tp yg lebih baik kerana agamanya. kerana agama tidak akan bekerut seperti paras rupa, agama tidak akan kehabisan bila semakin digunakan seperti harta, dan agama tidak membezakan manusia seperti manusia menamakannya sebagai "keturunan". Agama is immortal

Bini beragama, tp hitam. xdak byk harta dan keturunan biasa. Mcmna pulak? Kita, sebagai "observer", akan kata bini hitam mcm periuk belanga pon hg nak. Tp kita xnampak apa yang si laki tu nampak. sebab agamalah yg menambat hati si laki.(though aku rasa susah gak nk get along at the beginning)

Laki suka tgk pompuan (xkira la dia ada bini ka x). At first glance, dia tgk muka, dressing, and cara becakap. Kalau dia suka dia p tackle awek tu. Tp kalau pompuan tu xsuka, xlahirla perasaan suka tu. tggaila laki tu angau sorang2.

Pompuan pun serupa. Suka kt laki. Tp skop pandangan dia xluas. Ada certain laki ja dia tgk. Well at first, mesti la depa tgk muka and badan dlu. tggi macho ka dak. Ada iras2 laki korea ka x. Pastu mode gedik dia on, cuba tarik perhatian laki tu utk menekelnya. Kalau laki tu suka, pompuan tu kena tipu. Sebab laki (mostly) skop pandangan dia luas. Dia xpuas hny dgn sorang pompuan.

What i want to say is, awat kita, manusia, suka tgk kat muka/badan at the first place? Muka ni penuh penipuan. Make-up and fake smile. Badan ni bukannya sempurna, sebab ni hanya pinjaman. Sbb tu aku xsuka nk judge laki/pompuan atas dasar dia dressing atau muka dia. Xkata pulak aku abaikan, cuma weightage(pemberat) dia terlalu skit.

Yang penting ialah hati. Sebab hati la lahirnya cinta. Dan sebab cintalah si kekasih tu sanggup buat apa saja demi partner dia. Kita hanyalah jiwa yang terkandung dalam badan yang dipinjam. Kenapa nk nilaikan badan tu?