Showing posts with label pot pet. Show all posts
Showing posts with label pot pet. Show all posts

Saturday, August 1, 2015

kawen pt3: reacher and settler

As-salam

dah 2 parts aku dok pot pet pot pet pasai cinta and kawen. lol.
tp tu smua just teori n sangkaan.
u know what to prove theories? Test!

Aku cuba la becinta dgn sorg minah ni. knai kt tnet.
dpt ja wasap n fb, kami start kenal mngenal antara satu sama len.
dia elok. apa yg aku bncgkn ttg ciri2 pompuan smua ada kt dia.
makin aku kenai dgn dia makin aku rasa sebab apa manusia memerlukan pasangan hidup.
Walau berdikarinya manusia tu, dia tetap perlukan seseorang.
ni kerana, at some point in life, Allah kurniakan perasaan hendak menyangi dan disayangi dalam hati manusia.

Kalau kita dh start sayang sorang pompuan tu, sering tertanya2, mcmna pulak perasaan dia?
ka aku ja dok syok sendri. cinta tepuk sebelah tgn kata orang.
So dri situ, timbul rasa insecured (curiga) samaada pompuan ni ada laki lain yg dia lebih suka.
istilah seswai nk describe situation ni, aku ialah the reacher.
dan dia adalah the settler.

istilah reacher/settler ni asalnya dari drama How I Met Your Mother. Dlm relationship, the reacher ni ialah orang yg becinta dgn pasangannya yg btui2 hot and cantik yang pada umumnya x sesuai dengan level kehenseman si jantan. Dan dia (si jantan) jugak ada perasaan curiga kalau2 ada laki len yg lg hensem cuba merampas partnernya. Settler pulak, dia dah taw yg reacher xkan ke mana2, so dia x ada perasaan curiga yg si jantan nk cari pmpuan lain, coz he is just lucky to have her.

fenomena reacher/settler slalu tejadi di awal percintaan, sebab masa ni la kepercayaan dan komitmen setiap pasangan diuji. Kalau dah kawen pon, ada lg benda ni, mmg berat nanang

Saturday, May 2, 2015

Kawen pt2: the resonance

As-salam..

Somehow, as time passes by, aku dah dapat sikit pencerahan.
Cinta tu lahir dari perasaan suka sama suka.
It's like the resonance.
Hati begetar sama seiringan bila bersama dgn si kekasih.
Apa penyebab suka tu?
personaliti? Muka? dressing? harta?
Yes. all of above.

Nabi pernah bersabda, dinikahi perempuan kerana 4 sebab: paras rupa, harta, keturunan dan agama. Pilihlah agama, nescaya akan diam tangan2 kamu.

Tak salah kahwin sebab paras rupa harta dan keturunan. tp yg lebih baik kerana agamanya. kerana agama tidak akan bekerut seperti paras rupa, agama tidak akan kehabisan bila semakin digunakan seperti harta, dan agama tidak membezakan manusia seperti manusia menamakannya sebagai "keturunan". Agama is immortal

Bini beragama, tp hitam. xdak byk harta dan keturunan biasa. Mcmna pulak? Kita, sebagai "observer", akan kata bini hitam mcm periuk belanga pon hg nak. Tp kita xnampak apa yang si laki tu nampak. sebab agamalah yg menambat hati si laki.(though aku rasa susah gak nk get along at the beginning)

Laki suka tgk pompuan (xkira la dia ada bini ka x). At first glance, dia tgk muka, dressing, and cara becakap. Kalau dia suka dia p tackle awek tu. Tp kalau pompuan tu xsuka, xlahirla perasaan suka tu. tggaila laki tu angau sorang2.

Pompuan pun serupa. Suka kt laki. Tp skop pandangan dia xluas. Ada certain laki ja dia tgk. Well at first, mesti la depa tgk muka and badan dlu. tggi macho ka dak. Ada iras2 laki korea ka x. Pastu mode gedik dia on, cuba tarik perhatian laki tu utk menekelnya. Kalau laki tu suka, pompuan tu kena tipu. Sebab laki (mostly) skop pandangan dia luas. Dia xpuas hny dgn sorang pompuan.

What i want to say is, awat kita, manusia, suka tgk kat muka/badan at the first place? Muka ni penuh penipuan. Make-up and fake smile. Badan ni bukannya sempurna, sebab ni hanya pinjaman. Sbb tu aku xsuka nk judge laki/pompuan atas dasar dia dressing atau muka dia. Xkata pulak aku abaikan, cuma weightage(pemberat) dia terlalu skit.

Yang penting ialah hati. Sebab hati la lahirnya cinta. Dan sebab cintalah si kekasih tu sanggup buat apa saja demi partner dia. Kita hanyalah jiwa yang terkandung dalam badan yang dipinjam. Kenapa nk nilaikan badan tu?


Friday, November 7, 2014

Kawen: dari mata aku pt1

Allah ciptakan laki2.
Allah ciptakan perempuan.

Dalam hati laki2 diciptakan pulak perasaan suka kpd perempuan.
Perempuan suka laki2.

Bila laki2 dan perempuan sama2 suka, mereka akn terasa ingin hidup bersama.
Maka mereka pon berkahwin.

Well, secara kasarnya, tu ja apa yg aku paham pasal laki2 dgn perempuan. Apa sebenarnya perkahwinan? Apa erti hidup dengan makhluk yang berlainan jantina dgn kita? Kenapa perlu amek anak dara jagaan orang tuanya utk kita jaga? Kenapa kita perlu kahwin? Mgkin ada yang kata aku bodoh, sebab jawapan2 bg soalan di atas begitu mudah utk dijawab. Biarla. depa ada jawapan sendiri. Bagi aku, aku tengah mencari jawapan2 bagi soalan2 tu. Bila aku dah clear, puas hati, 100%, baru aku kahwin.

Ada orang kawen ikut trend. Kawan2 kawen, dia pon nak gak. tapi still dia xtaw jawapan2 soklan diatas. Ada orang kawen sebab mak pak suruh. dah tua bangka umoq nk dekat 40 xkan nk single lagi? Mak ayah pon nnt nk masuk kubuq, xdaaann nk timang cucu. Last2 kawen tapi still dia xtaw jawapan2 soklan diatas. Ada orang kawen sebab syok bercinta(konon). Bila dah kawen, syoknya p kemana? Hanya atas katil malam pertama.

Ni apa yang aku dapat dari pemerhatian/research aku dari orang sekeliling. or baca artikel kt internet/buku. Tapi, wie gesagt, aku xpuas hati lg dgn jawapan.

Apa sebenarnya perkahwinan?
Laki2 dan perempuan menghabiskan masa hidupnya dengan pasangan. Mengamalkan konsep give and take. Mutualism. Saling jaga menjaga. Bertanya khabar. Memberi nafkah zahir dan batin. menjaga anak. mendirikan rumah, beli kereta. Bla bla bla sampai salah sorang masuk kubur.

Apa erti hidup dengan makhluk yang berlainan jantina dgn kita?
aku xtaw jawapan ni. still searching..

Kenapa perlu amek anak dara jagaan orang tuanya utk kita jaga?
Idk

Kenapa kita perlu kahwin?
I guess, mugkin kerana cinta. Cinta yang lahir dari 2 hati yang berbeza background. Idk. aku xpenah bercinta. But still aku nk guess, Sebab aku penah baca novel cinta XD.

Cintalah tulang belakang sesebuah perkahwinan. Bila cinta xdak, maka bercerailah 2 hati tu. Cintalah yang menjadikan rumah tangga tu happily ever after. Tp apa yang menguatkan(empower) cinta tu? Mcmna cinta tu boleh lahir? Idk.

I nid to find these answers. Ya Allah, kurniakanlah aku wanita solehah sebagai pendamping hidup yang boleh menjelaskan kekusutan kepala nk pkiaq benda ni. Mgkin dia xperlu bagi khutbah utk menjawab soklan2 ni. Mungkin dia hanya perlu senyum dan terlerailah segala persoalan.
Who knows...

Saturday, August 31, 2013

Praxis: ende

As-salam..

harini tamatlah praxis semester kt marquardt. aku dah dapat rasa sikit macamana hidup berkerjaya, ada byk tugas. kadang2 melangut saja. kadang2 lepak2 dgn coworkers, sembang merapu. dan aku dapat rasa jugak kultur depa, belajaq idioms depa, loghat depa, lawak depa, makan makanan depa.

seriously, ampa x maw experience benda2 ni. utk practical sehari dua mgkin bnda2 ni seronok, tp 6 bulan.. mungkin tak. tmbah mknan depa kt kantin. keh3. xleh telan. aku dah terasimilasi sikit dgn orang2 jermang. mknn dah lalu, dah stat cakap loghat. dah pndai wat lawak jermang

bkn nk megah2, tp ia terlalu different dengan semester2 sblum ni. sblum ni segan2 malu2 malas2 nk cakap jermang. tp aku dah kill sifat2 tu through practical ni. survival 100% !

practical semester mmg penat. bgun awai byk keja, ngantuk la bagai. dok pkiaq bilala nk abes.. tp bila nk bepisah tadi dgn abteilung. rasa sedih lak. huhuhu. damnit graduation goggle!

Last day. no more

Thursday, May 2, 2013

wisdom teeth II

As-salam..

Selepas merengek (link) nk cabut, aku kumpulkan semangat g jumpa dokter utk cabut. plan nk cabut 1 ja, tp x-ray tunjuk ada 4. dokter kata kena cabut semua. pfffffffffftttttttt. oklah!

masa operation aku mggletar. keh2. doktor cucuk bius d stiap 4 gusi, x boleh kata apa2. bibir cam kena kunci. pastu cabut cam biasa. 2 gigi baru tumbuh. tu senang. lg 2 dah matang, kena guna mesin gerudi tu. rasa burning kt gigi. pas cabut, doktor jahit gusi yg tlah dihiris. dah boleh balik

tp bila kesan bius hilang, rasalah azabnya. sakittt! kena makan ibuprofen utk tahan. masalah plg besaq ialah bengkak. bygkn 4 penjuru, bengkak setiap satu. muka cam spongebob. nk cakap pon xleh. sembahyang dalam diam. n xleh makan bnda2 solid. kna makan bubur or sup. = = . dlm masa yg sama gusi tengah heal sendri (darah kluaq x brenti dlm masa 4 hari for blood clotting). so kena jaga lek lok. jgn mkn bnda pedas n panas. n byk pantang lg!

doa la kt tuhan ampa x dak gigi ni. 

Tuesday, March 19, 2013

Praxis: beginn

As-salam..

dah 3 minggu bwat praxis. dekat marquardt gmbh, rietheim. pejalanan ngn tren sejam mybbkan aku tepaksa tdoq awai, ngantuk di tengahari.

marquardt gmbh. mst ampa x pnah dgq. well, for starters, firm ni ialah manufacturer barangan elektronik dalam keta (benda2 kat dashboard, segala mak nenek buttons yg ada kt situ) temasuk kunci keta. customer depa tdiri drpd mercedes daimler, audi, bmw, vw, opel, nissan, etc.

kt sana msuk keja pkui 8am, balik 4pm. bidang yg aku buat xlah sefemes mana, testing and validating. kna buat byk test dekat kunci2 keta, setakat ni kunci merz. mcm2 test. dari campak kunci 3m sampai tenggelam dlm ayaq. the goal is, to pastikan product depa mnepati qualification customer. well, mesti tahan tu, mesti tahan ni.

tu ja takat ni.


syok ngat wat praxis kt marquardt! 

Monday, February 25, 2013

ujianNya

As-salam

rentetan pencarian bilik kat tempat aku buat practical nanti.
Di German, kalau sapa2 nk kündigen (terminate) contract bilik, perlu tulis surat 3 bulan sebelum tarikh keluar. maka aku pun tulis la n bagi kat tuan rumah (bulan 12 dulu), since aku kna buat practical.

maka bermulalah pencarian bilik selama 3 bulan, aku cari kat internet, cari kat universiti, tgk list yg diberi oleh firm. dapat la dlm 2 bilik. sesungguhnya nk cari bilik kt bandar bukan senang. tuan rumah pun kadang2 racist/memilih. tuan rumah 2 bilik td dia akn bg decision kat aku harini, samada dia bg bilik atau x.
pastu aku terpkiaq, awat la aku kündigen this current room? walhal masa perjalanan bilik aku skrg dgn tmpat keja ialah sejam. xpa, nanti aku call tuan rumah samada boleh batal kündigung(termination) or not. so aku ada 3 plan lani.

harini, isnin 25/02/13,

plan A:
call tuan rumah, nk batal termination so that aku ulang alik sejam: tuan rumah cakap, dia dah jumpa org nk sewa, so hang kena pindah gak!!

plan B.
pindah. 2-2 tuan rumah call, dia cakap xnk bagi kt aku.

plan C.
tdoq bilik kawan.

im homeless.
berat sungguh ujianNya di bumi orang.



Tuesday, January 22, 2013

loneliness

As-salam..

kehidupan aku lening agak hectic,chaostic,catastrophic, picnic. ni disebabkan oleh kekangan masa yg bgitu mengekang, tmbah pulak life kt sini begitu bosan. so aku nk luah bnda kat dlm. sapa nk baca truskan.. xmaw baca boleh alt+f4. aku gerenti 100% cita ni xdak kaitan dgn ampa.

1. exam.
exam xlama dah, mood x mai2 g. dah delete dota, fb, tp dok habeh masa tgk utube. XD. mmg bermuda triangle la 3 websites/game ni. tmbah pulak 2 subjek aku verschieben (de-registration). tp aku dok buat teruk,, dok kata dalam hati "i'm gonna fail alot subjects".

2. praxis.

baru sign vertrag(contract) dgn firma marquardt. bereich testing/validating. aku expect kna buat byk tests, experiments, tulis programme, repot usw. start 1.3. abeh exam 21.2. so ada lbih kurg smggu utk pindah. tp rumah x jumpa g. hmm..

3. foreva alone.

besa la praxis buat sorg2. ada ja yg lucky dpt malaysian partner bwat praxis skali kt 1 firma. tp jarang dgr. ok. fine with me. tp GIZ dan JPA yg urus malysian student kt german ni.. x antaq langsung jr. kt kg. aku. dah 2 tahun kg. aku dianaktirikan. aku dah usulkn masalah ni kt depa, tp apa yg boleh aku cakap, janji dicapati. so populasi malaysia kat sini yg berbaki hanyalah 4 orang. tu pon xdok skali, jarang jumpa. masing2 hal masing2. bapak bosan hidup.

thx u both of u, u're the best. u make my life happy like never b4.

no option, i gamble my life. i play along with it. mgkin ada hikmah. mgkin tuhan nak ajaq aku sesuatu. tp ada risikonya hidup sorang2 cenggini. mula2 byk pkiaq(dah xdak sapa nk luah/sembang), pastu cakap sorg2 dan last form, gila.

Wednesday, December 19, 2012

wisdom tooth

As-salam..

aku cukup geram la dgn wisdom teeth ni. ikut suka hati dia nk tumbuh bila n kat mana.
macam dia bayaq sewa ja.

dah la tumbuh sakit nk mmpos. time2 lapaq tgh makan, kunyah2 bapppp, sakit. nk cabut lg la sakit.
so x bwat apa pon sakit, bwat apa2 pon sakit.
totally ****ed!!

sabaq ja la, sementara dia tumbuh completely.
-currently baru ada 2. max 4. mcm nk bebini pulop. hehehe

wisdom tooth=gigi bongsu. gigi yg tumbuh skitar usia 18-25, di koordinate plg blkg skali dlm barisan gigi.


*scared yaoming*

Thursday, November 22, 2012

ambut

rambut utk praxis semester.

kt friseur vermieter (tuan rumah).
10€ = RM40.
dressing ngn gel. keras supo besi.
wth



Tuesday, October 30, 2012

Eid ul-adha 12

As-salam..

Raya tahun ni beraya kat bilik sorang2. bkn nk orang ksian ka apa, aku xdak mood nk beraya. cukupla skadar smyang raya+takbir dgn muslims lain kat uni. uni aku ada surau :)

so skrg hidup xmcm orang. stadi-game-stadi-game . dunia luar haram xtaw apa2. berita xbaca. cuma berita pelik2 ja mcm blog. ok, ampa ckp aku patut bersosial. p jmpak kawan ka parti ka apa, tp dah skian lama hidup dlm 'radius stadi' + lonely, susah aku nk summon mood yg dah hilang.
sh*t, I'm turning to a nerd slowly.

thanks buang masa 10s to read this post. (y)

aidiladha11 bez


Tuesday, August 21, 2012

Raya : Childhood

As-salam..

Acapkali time raya, aku mesti heppi gila. yala, nanti saudara jiran tetangga nk mai rumah. pahtu raya ke2 p pulak raya kt perlis,belah mak. yg paling bes raya 3, raya kt sik, belah ayah. bes sebab ayah ada byk adek beradik, automatik aku ada banyak sepupu..

malam tuh smua pokcik2 mokcik2 balik sik, dok kat rumah tok aku. depa dok dlm rumah bwat skit mesyuarat keluarga, bincang2 nk tolong adik beradik yg susah/nk update pasal keluarga masing2. kami yg dok luaq rumah tggu apa lagi, main mercun la. pong pang pong pang. habeh mercun, bunga api. last skali xdak apa dah bakaq tanglung. punya syok malam tu baju smpai bau kabait.

tu cita dulu, time aku budak2...

lani balik sik dah kurang pak/mak cik2 yang balik. nk taw sebab apa? sebab depa dah jadi tok. dah ada anak cucu. dah ada kluarga sendiri. tok balik raya kat rumah tok nyang? bunyi mcm pelik skit kan.

masa berlalu, zaman berubah. tp aku rindu raya time childhood dlu.

Thursday, January 26, 2012

famili kesayangan

As-salam..

update keluarga.

curi dari fb
  • kakku yg no 2, Asibah Ramli dah betunang dgn Mohd Nu'man Musanif pd 24.1.2012. barakallah. cepat2 ah nikah.
  • abangku no2, Hassan Basri dah dpt keja ketua farmasi kt kuala ketil. bini dia dijangkakn bersalin pd bulan 3 ni. insyaallah.
  • kakku no1, Nur Aqilah dijangkakan bersalin bulan 8 ni. insyaallah.
  • abangku no1, Hizami dah bukak restoran sendiri kat Sik. Moga peniagaan dia maju selaris dgn amalan2 kebaikan.  (#bujang lg)
  • secara automatik mak/ayah aku akn ada 2+2 =4 orang cucu. alhamdulillah.
exam > keja > cari calon >  nikah > anak.
jauh lg pejalanan anak yg bongsu nih. 
: )
rindu kt kluarga. rindu alor setaq, jitra.

Wednesday, January 18, 2012

smoker

as-salam..

i am a smoker. aku adalah seorang perokok. yep. perokok. bila sebut smoker, secara automatiknya smua org akn benci, terutamanya kaum hawa la.

aku start smoking kt intec lg (bulan 11 2010). kat bilik bila tan sri dgn mb tgh smbang2, kluaq sekotak rokok, 'pancung' sama2. aku kata dlm hati, 'xleh jd, xkan aku mkn asap ja?' pap.. hisap skali. sejak mula tu aku dah start isap rokok.

bila isap rokok, ada nikmatnya. terutama lepas makan, atau tgh tggu orang/tren/bas apa2 la, atau lepak ngn kawan. sekali isap, sip ,tahan sat, hembusss. mmg ada nikmatnya! kalau anda tgk video matlutfi, dia x sip. so dia isap rokok, asap bekumpul kat mulut ja, pastu hembuih. org xpanggil smoker camtu.

tp dah setahun aku smoking. la ni da brenti , slps dibrainwash oleh famili. lgpun pesan ayah/mak tu boleh mnukarkan hukum yg asalnya kepada wajib. malas nk hurai, baca sndri kat post2 aku sebelum ni .

cukup susah bila berenti. sbb bila aku lalu sbelah orang yg tgh merokok, bau asap dia, perghh! mcm ayam goreng. tmbah pulak bila aku tgh lepak2 ngn kwn2 aku yg smokers, lg la. tp bila igt ayah/mak, aku tahan ja la. bak kata najwa latip, 'otak kata jangan hati pula kata ya'.

pls don't resent me, i was a smoker. : )


Wednesday, October 12, 2011

hipokrit

As-salam.

Hipokrit.dalam german ialah scheinheilig (schein - apparent , heil - holy, ig -adjective).

Hipokrit pada bahasa kamus dewan ialah perbuatan yg ........ biar lah. blog aku, aku nk guna definisi sendiri yg mudah paham.
hipokrit - depan orang belakon baik, padahal jahat.

Bg aku, orang lain xleh kata kita hipokrit atau tak. diri sendiri sahaja yg taw jawapannya. kita diberi pilihan samada nak hipokrit ka x. aku bg 2 contoh makluk.

#1
Ali p belajar kat sekolah agama. habis dia menadah kitab dalam usia yang muda. mmg tiada tandingan la ilmu agama dia. pakai lebai, serban sangkut di bahu.

#2
Baba jenis yg ragged. rambut punk, buh dai(dye) pulak tu. minum arak. xhormat orang tua.

nak dijadikan cerita 1 hari Ali ngn Baba berjumpa...

Ali: assalamualaikum sedara.
Baba: wassap brader. meh minum Carlsberg skit.
Ali: aku x minum air kencing. nape ko jd cmni?
Baba: Aku tgk ko ni an, pakai lebai klua dtg kl. ko ni bajet baik kn? nk tny nape aku jd mcm ni. aku ni der,    xnak jadi hipokrit mcm ko. pakai lebai macam xpernah buat jahat. eeeii.. tipulah der. Ustaz pun buat dosa. Dulu aku tgk ustaz jalan dgn pmpuan lain. aku xcaya lar geng2 lebai nih. hipokrit. aku ni nak jadi aku. aku xnak jadi hipokrit. kalau aku jahat, aku xkan belakon baik. kalau aku baik, aku xkan belakon jahat.
Ali: ok. 2 benda  ko kena taw. aku baca kat blog Shairani Ramli


  • Hanya malaikat dan nabi yang xkan buat dosa. mereka sentiasa buat amalan baik shj
  • Manusia biasa mustahil buat baik sentiasa, xpenah buat jahat. dan mustahil buat jahat sentiasa, xpenah buat baik.
Ali: ko jd cmni sebab ko judge manusia biasa , ko tak tahu niat manusia tu dan ko xde husnuzon(sangka baik). ingat der, manusia ada fitrah. fitrah suka kpd kebaikan. manusia ada nafsu amarah. ia suka kejahatan. akal yg menjadi hakim utk tentukan kemana kita mahu.

the point is, xde orang yg hipokrit, kecuali dia nak jadi hipokrit

Saturday, January 29, 2011

memberi menerima

as-salam..

hidup ni kita mesti memberi sth dan menerima sth. thats the rule. jika kita hanya memberi sth tanpa menerima atau hanya menerima sth tanpa memberi, orang sekeliling akan berasa tdk senang dgn kita.

Monday, December 20, 2010

Fascinating China 1

As-salam

11/12/2010
Airport Bayan Lepas

bertolak ke Macau dgn air asia pkul 8am then sampai kat macau dlm pkul 12.30pm. kluaq kpl terbang igtkn sejuk mcm kat kutub utara, tp eleh.. mcm sejuk pagi kat msia.(belagak).. kat china ada byk border n imigresen, sbb negara tu besar dan penduduk ramai. so, kna la tunjuk passpot, beratur byk2 kali. leceh. luggage bkn 1-2. belambak. anak2 teruna la yg kna angkat yg berat. ==! tp xpa. janji enjoy. kat imigresen jumpa dgn alex, tourist guide kami. org cina xreti cakap english. tp alex bole cakap english ngn lancar. dr airpot macau ke muslim restaurant. mkn gna chopstik. leceh gak. mna la aku reti, tp blajaq la. sampai la ni xreti lg. haha. pastu betolak ke guangzhou check in hotel. pearl river hotel. tp, masalah kat sana, xdak tempat smyang. toilet xdak air. susa la ckit. kna bwat solat m'hormati waktu byk2.

12/12
Guangzhou

bertolak ke Shamian Island. namanya ja island, xmcm pulau pun. kami bergambar kat tpi pearl river ja. amik2 angin, tgk2 org. aku tgk, org cina kat cni byk naik basikal(gerek). gerek la yg plg byk dgnkan bebanding dgn kereta. moto langsung xdak. depa suka jalan kaki, bawak anjing. sampah depa jaga sungguh2. ssh nk tgk sampah merata2. kalau la msia jd cmni..haha. boleh2. pastu betolak ke Qing Ping market. ni market biasa saja. jual2 teh ,kuda laut, ular, ulat2. haha. makanan2 depa la. pastu ke makam saad bin abi waqas, sahabat Rasulullah. kami sempat la bedoa kat ctu n hadiahkan alfatihah kpd pejuang2 Islam yg mnyebarkn islam ke china. masjid depa cam biasa saja. simple. xmcm ngn msia, cantik, besaq tp kipas angin byk drpd orang.
kemudian ke Sun Yat Sen Memorial Hall. kami x masuk pun kat ctu, tgkap gambar kat luar saja. mls nk tgk jirat..(bwat pa? nk sedekah fatihah pn xleh). kmudian ke YueXiu Park. pekena buah beangan kat ctu. pergh. sedap siot. sampai lani bole rasa lg. haha. garing elok. Park tu tggi, tp tok aku xlarat naik. mcm taman rimba aloq staq la. xspesel sgt

13/12
Guangzhou

pagi2 lg naik coaster ke hai yin fabric market. tempat jual alat2 elektronik. China mali. paham2 saja. byk yg kna klon. iphone ipad ipod (i pa lg?) nset. kadang2 nk tgelak pun ada. logo nset SE walkman kna klon. haha, lawak2. kreatif gak org cina ni(sarcasm). ada saja yg ori tp harga sma ngn msia. lg 1, brg2 elektrik cHina x tahan. kurg kualiti tp murah. pakai 2-3 bulan then rosak la. gna iphone cina utk eksyen(belagak) bole la. nk tunjuk2 kat org.(jgnla). kemudian kami ke Beijing Road. wah. barang2 kat cni murah2. ni yg aku suka. bli baju byk2 (bli winter jacket n luggage). winter jacket la yg plg mahal. 440 yuan. nseb baik amoi pelayan tu cun melecun. kalau x, xbli da. haha. kemudian ke Shangxiajiu Street. wahhh! hat ni lg murah2 barang2nya.
dia 1 jalan one way, 2-2 belah sideroad jual barang2 murah, baju, jean, kasut, batu jade. aku bli kasut adidas 2 pasang kat areh ngn pm. baru 99 Yuan=RM50. pastu bli long john 2 pasang, sama gak. 100 yuan. mlm pulak naik cruise sepanjang pearl river. tgk bangunan depa cantik2 dgn light decoration. bangunan hotel, jambatan semua colourful. taw sebab apa? sbb sukan paralimpik(handicap) guangzhou xabes lg.balik hotel, duit da abes. ceiss. boros btul.

imigresen macau. kacau.

org china guangzhou suka nek gerek. why?

masjid saad bin abi waqas

depan pearl river

gambaq2 lain bole tgk kat fb aku. klik logo sebelah



Saturday, November 20, 2010

Grand Dinner


As-salam...

Grand Dinner ALG12 2010
Tempat : SACC, Shah Alam
Masa : 7.30pm-12.00am

komen aku :
mula2 skali xdak baca doa buka majlis ka apa. trus menari. pastu keluar dewan beratur nk ambik sijil INTEC. xpa g. yg aku xpuas hati kat 3 benda: mc hambar, slideshow yg byk budak2 maria, dak2 nicole mana? n 'wonder girls'? astaghfirullah. awat la aku biarkan mataku tengok bnda2 camtu. btw, that GD was OK la.

harini ari dr rozmey weh.


lepak sat

lepas ni siap2 utk BTN. hell yeah!

Friday, October 8, 2010

Gmi fasa 2!!!

As-salam..

terasa nk post pasai life aku lak.. asyik2 dok post pasal pendapat2 ja.. str8 to da point.. gmi(kat bangi) fasa 2 start 20 sept hingga 2 dis 2010. it's all about practical (main dgn mesin2, mcm dlm industri) well.. fasa 2 mmg mmg x sebest fasa 1. aku suka fasa 1 sbb ramai kawan. fasa 2 tinggal berapa kerat ja. semua ada 3 grup. grup aku(grup 1, mechanical eng) ada dlm 17 org.. grup 2 (mechatronik) 11 org grup 3 (chemical) 15 org.

ni time fasa 1. mmg seronok time nih sbb main cs ramai2. haha

dlm mechanical, ada pulak byk modul mcm milling, grinding, CAD, pneumatics, hydraulics etc.. smua modul2 ni deal dgn mesin2 dari german. yg bestnya,, test bukan prioriti. jwb salah pun takpa. prioritinya ialah credit hour.. so ada kalanya aku p gmi xbawak beg pensel pemadam.. layannnn...

time milling (keja2 besi) bajet taw guna ja... dahla bahsa germen smua..

ni workpiece milling group aku..marker pen holder.. perfectly done dlm masa 3 hari


mana lekturer ni???

skrg ni tggal kurang sebulan nk abes praktikal. lepas tu abesss sekali dgn btn. tggu sebulan lepas tu, fly. wah. seronoknya. part seronok kat duit, bukan part nk tgglkan malaysia. haha. ok2. thx pd yg sudi membaca









Sunday, September 19, 2010

ByE2


As-salam..

Aku ingn mengucapkan good luck kpd kawan2 yg masih study kat dalam dan especially luar negara. akmal h, f aiman, aiman a, idil, nazrul, nazirul aslam, budak2 502 n kelas2 lain. cepat masa blalu. dulu stadi sama2, men bola sama2 sekarang korg dh ada kt bumi lain. haha ;D

Betulkan niat, belajaq btui2, balik msia nnt bebakti pd agama n bangsa. negara tak yah kot. haha. yg paling penting skali jaga akidah.

Good Luck. Ku doakan korg sukses selalu

Usa, Canada, Uk, Ireland, Germany, Mesir, Russia, India, Australia, Perancis, Indon..
Semua dah ada 'kaki'~ sng