Tuesday, March 22, 2011

apa nih?

As-salam,,

xtaw la nk cakap apa dgn dunia zaman sekarang nih. semua dah tunggang tebalik. Jepun kna tsunami n yang terbaru nih, Libya kna bom. yg sadisnya, geng2 pemberontak kat Libya tuh mnx Allied Force pengeboman ke atas Libya utk mggulingkan kerajaan yg sedia ada. tengok, sejarah berulang lagi. kita belajaq pembesar2 Melayu dulu mnx bantuan British utk kepentingan sendri. tp yang parahnya, orang lain. depa yg x besalah pn kena

Allied Force: US ,Britain, Perancis

aku rasa kiamat mmg dah dekat. pd pendapat aku, Allied Force ni la Dajal yg akn muncul nnt.

Dajal akn menghidupkan orang yg telah mati lalu bertanya kpd manusia "Siapa Tuhanmu?" Sesiapa yg menjawab 'Allah Tuhanku' akan dimasukkan ke dalam nerakanya. ingatlah, Neraka Dajal ialah Syurga Allah.
aku umpamakan mcm ni. Seorang askar US mengacu rifle kat kepala aku. Dia tanya: Siapa Tuhanmu? kalau jawab Allah mmg aku die. It depends on Iman. tak sanggup mati, jawab lah US.

Anyway, boleh jadi betul@salah. Dajal boleh jadi US n sekutunya. dan boleh jadi makluk yg besar dan jahat. cuma skrg ni xdak 1 definisi dajjal yg begitu tepat.
yg menariknya dgn US, dia byk buat propaganda. Boleh tgk, games (COD, MOH, dll), lagu (tgk carta billboard), movies (2012, transformers dll). smua ni ada 1 motif ja, mnunjukkan US tu kuasa yg hebat, supaya orang lain takut kpdnya.

It really needs to depend on your Iman now, not depends on other easy-to-be-fooled people. Kuatkan Iman, jgn takut kepada manusia dlm urusan Allah, tp takut kpd Allah dlm urusan manusia.

Saturday, January 29, 2011

memberi menerima

as-salam..

hidup ni kita mesti memberi sth dan menerima sth. thats the rule. jika kita hanya memberi sth tanpa menerima atau hanya menerima sth tanpa memberi, orang sekeliling akan berasa tdk senang dgn kita.

Monday, December 20, 2010

Fascinating China 1

As-salam

11/12/2010
Airport Bayan Lepas

bertolak ke Macau dgn air asia pkul 8am then sampai kat macau dlm pkul 12.30pm. kluaq kpl terbang igtkn sejuk mcm kat kutub utara, tp eleh.. mcm sejuk pagi kat msia.(belagak).. kat china ada byk border n imigresen, sbb negara tu besar dan penduduk ramai. so, kna la tunjuk passpot, beratur byk2 kali. leceh. luggage bkn 1-2. belambak. anak2 teruna la yg kna angkat yg berat. ==! tp xpa. janji enjoy. kat imigresen jumpa dgn alex, tourist guide kami. org cina xreti cakap english. tp alex bole cakap english ngn lancar. dr airpot macau ke muslim restaurant. mkn gna chopstik. leceh gak. mna la aku reti, tp blajaq la. sampai la ni xreti lg. haha. pastu betolak ke guangzhou check in hotel. pearl river hotel. tp, masalah kat sana, xdak tempat smyang. toilet xdak air. susa la ckit. kna bwat solat m'hormati waktu byk2.

12/12
Guangzhou

bertolak ke Shamian Island. namanya ja island, xmcm pulau pun. kami bergambar kat tpi pearl river ja. amik2 angin, tgk2 org. aku tgk, org cina kat cni byk naik basikal(gerek). gerek la yg plg byk dgnkan bebanding dgn kereta. moto langsung xdak. depa suka jalan kaki, bawak anjing. sampah depa jaga sungguh2. ssh nk tgk sampah merata2. kalau la msia jd cmni..haha. boleh2. pastu betolak ke Qing Ping market. ni market biasa saja. jual2 teh ,kuda laut, ular, ulat2. haha. makanan2 depa la. pastu ke makam saad bin abi waqas, sahabat Rasulullah. kami sempat la bedoa kat ctu n hadiahkan alfatihah kpd pejuang2 Islam yg mnyebarkn islam ke china. masjid depa cam biasa saja. simple. xmcm ngn msia, cantik, besaq tp kipas angin byk drpd orang.
kemudian ke Sun Yat Sen Memorial Hall. kami x masuk pun kat ctu, tgkap gambar kat luar saja. mls nk tgk jirat..(bwat pa? nk sedekah fatihah pn xleh). kmudian ke YueXiu Park. pekena buah beangan kat ctu. pergh. sedap siot. sampai lani bole rasa lg. haha. garing elok. Park tu tggi, tp tok aku xlarat naik. mcm taman rimba aloq staq la. xspesel sgt

13/12
Guangzhou

pagi2 lg naik coaster ke hai yin fabric market. tempat jual alat2 elektronik. China mali. paham2 saja. byk yg kna klon. iphone ipad ipod (i pa lg?) nset. kadang2 nk tgelak pun ada. logo nset SE walkman kna klon. haha, lawak2. kreatif gak org cina ni(sarcasm). ada saja yg ori tp harga sma ngn msia. lg 1, brg2 elektrik cHina x tahan. kurg kualiti tp murah. pakai 2-3 bulan then rosak la. gna iphone cina utk eksyen(belagak) bole la. nk tunjuk2 kat org.(jgnla). kemudian kami ke Beijing Road. wah. barang2 kat cni murah2. ni yg aku suka. bli baju byk2 (bli winter jacket n luggage). winter jacket la yg plg mahal. 440 yuan. nseb baik amoi pelayan tu cun melecun. kalau x, xbli da. haha. kemudian ke Shangxiajiu Street. wahhh! hat ni lg murah2 barang2nya.
dia 1 jalan one way, 2-2 belah sideroad jual barang2 murah, baju, jean, kasut, batu jade. aku bli kasut adidas 2 pasang kat areh ngn pm. baru 99 Yuan=RM50. pastu bli long john 2 pasang, sama gak. 100 yuan. mlm pulak naik cruise sepanjang pearl river. tgk bangunan depa cantik2 dgn light decoration. bangunan hotel, jambatan semua colourful. taw sebab apa? sbb sukan paralimpik(handicap) guangzhou xabes lg.balik hotel, duit da abes. ceiss. boros btul.

imigresen macau. kacau.

org china guangzhou suka nek gerek. why?

masjid saad bin abi waqas

depan pearl river

gambaq2 lain bole tgk kat fb aku. klik logo sebelah