Saturday, May 2, 2015

Kawen pt2: the resonance

As-salam..

Somehow, as time passes by, aku dah dapat sikit pencerahan.
Cinta tu lahir dari perasaan suka sama suka.
It's like the resonance.
Hati begetar sama seiringan bila bersama dgn si kekasih.
Apa penyebab suka tu?
personaliti? Muka? dressing? harta?
Yes. all of above.

Nabi pernah bersabda, dinikahi perempuan kerana 4 sebab: paras rupa, harta, keturunan dan agama. Pilihlah agama, nescaya akan diam tangan2 kamu.

Tak salah kahwin sebab paras rupa harta dan keturunan. tp yg lebih baik kerana agamanya. kerana agama tidak akan bekerut seperti paras rupa, agama tidak akan kehabisan bila semakin digunakan seperti harta, dan agama tidak membezakan manusia seperti manusia menamakannya sebagai "keturunan". Agama is immortal

Bini beragama, tp hitam. xdak byk harta dan keturunan biasa. Mcmna pulak? Kita, sebagai "observer", akan kata bini hitam mcm periuk belanga pon hg nak. Tp kita xnampak apa yang si laki tu nampak. sebab agamalah yg menambat hati si laki.(though aku rasa susah gak nk get along at the beginning)

Laki suka tgk pompuan (xkira la dia ada bini ka x). At first glance, dia tgk muka, dressing, and cara becakap. Kalau dia suka dia p tackle awek tu. Tp kalau pompuan tu xsuka, xlahirla perasaan suka tu. tggaila laki tu angau sorang2.

Pompuan pun serupa. Suka kt laki. Tp skop pandangan dia xluas. Ada certain laki ja dia tgk. Well at first, mesti la depa tgk muka and badan dlu. tggi macho ka dak. Ada iras2 laki korea ka x. Pastu mode gedik dia on, cuba tarik perhatian laki tu utk menekelnya. Kalau laki tu suka, pompuan tu kena tipu. Sebab laki (mostly) skop pandangan dia luas. Dia xpuas hny dgn sorang pompuan.

What i want to say is, awat kita, manusia, suka tgk kat muka/badan at the first place? Muka ni penuh penipuan. Make-up and fake smile. Badan ni bukannya sempurna, sebab ni hanya pinjaman. Sbb tu aku xsuka nk judge laki/pompuan atas dasar dia dressing atau muka dia. Xkata pulak aku abaikan, cuma weightage(pemberat) dia terlalu skit.

Yang penting ialah hati. Sebab hati la lahirnya cinta. Dan sebab cintalah si kekasih tu sanggup buat apa saja demi partner dia. Kita hanyalah jiwa yang terkandung dalam badan yang dipinjam. Kenapa nk nilaikan badan tu?


Friday, November 7, 2014

Kawen: dari mata aku pt1

Allah ciptakan laki2.
Allah ciptakan perempuan.

Dalam hati laki2 diciptakan pulak perasaan suka kpd perempuan.
Perempuan suka laki2.

Bila laki2 dan perempuan sama2 suka, mereka akn terasa ingin hidup bersama.
Maka mereka pon berkahwin.

Well, secara kasarnya, tu ja apa yg aku paham pasal laki2 dgn perempuan. Apa sebenarnya perkahwinan? Apa erti hidup dengan makhluk yang berlainan jantina dgn kita? Kenapa perlu amek anak dara jagaan orang tuanya utk kita jaga? Kenapa kita perlu kahwin? Mgkin ada yang kata aku bodoh, sebab jawapan2 bg soalan di atas begitu mudah utk dijawab. Biarla. depa ada jawapan sendiri. Bagi aku, aku tengah mencari jawapan2 bagi soalan2 tu. Bila aku dah clear, puas hati, 100%, baru aku kahwin.

Ada orang kawen ikut trend. Kawan2 kawen, dia pon nak gak. tapi still dia xtaw jawapan2 soklan diatas. Ada orang kawen sebab mak pak suruh. dah tua bangka umoq nk dekat 40 xkan nk single lagi? Mak ayah pon nnt nk masuk kubuq, xdaaann nk timang cucu. Last2 kawen tapi still dia xtaw jawapan2 soklan diatas. Ada orang kawen sebab syok bercinta(konon). Bila dah kawen, syoknya p kemana? Hanya atas katil malam pertama.

Ni apa yang aku dapat dari pemerhatian/research aku dari orang sekeliling. or baca artikel kt internet/buku. Tapi, wie gesagt, aku xpuas hati lg dgn jawapan.

Apa sebenarnya perkahwinan?
Laki2 dan perempuan menghabiskan masa hidupnya dengan pasangan. Mengamalkan konsep give and take. Mutualism. Saling jaga menjaga. Bertanya khabar. Memberi nafkah zahir dan batin. menjaga anak. mendirikan rumah, beli kereta. Bla bla bla sampai salah sorang masuk kubur.

Apa erti hidup dengan makhluk yang berlainan jantina dgn kita?
aku xtaw jawapan ni. still searching..

Kenapa perlu amek anak dara jagaan orang tuanya utk kita jaga?
Idk

Kenapa kita perlu kahwin?
I guess, mugkin kerana cinta. Cinta yang lahir dari 2 hati yang berbeza background. Idk. aku xpenah bercinta. But still aku nk guess, Sebab aku penah baca novel cinta XD.

Cintalah tulang belakang sesebuah perkahwinan. Bila cinta xdak, maka bercerailah 2 hati tu. Cintalah yang menjadikan rumah tangga tu happily ever after. Tp apa yang menguatkan(empower) cinta tu? Mcmna cinta tu boleh lahir? Idk.

I nid to find these answers. Ya Allah, kurniakanlah aku wanita solehah sebagai pendamping hidup yang boleh menjelaskan kekusutan kepala nk pkiaq benda ni. Mgkin dia xperlu bagi khutbah utk menjawab soklan2 ni. Mungkin dia hanya perlu senyum dan terlerailah segala persoalan.
Who knows...

Saturday, March 29, 2014

Das verschollenes Flugzeug

As-salam..

Tajuk diatas ditulis dlm bahasa Jerman bermaksud the missing plane. Mengenai penerbangan MH370 menggunakan Boieng 777 dari Kuala Lumpur ke Beijing yg dilaporkan hilang pada 8 Mac 2014 membawa 227 penumpang dan 12 cabin crew. 26 Mac kemudian ia dilaporkan terhempas di lautan Hindi berikutan kes hijack (rampasan) oleh individu yg tidak dikenali. setakat ni black box yg mngandungi 1001 jawapan belum ditemui. (sapa la power sgt turn off kapalterbang tu hilang dari radar..)

Maka dari titik inilah kita leh nampak pelbagai reaksi penduduk malaysia dan dunia mngenai kehilangan pesawat tu. Banyaknya yang berdoa dan berharap, agar smua penumpang selamat. ada yg benci, tak ambil peduli. Ada yang maki kerajaan malaysia. Ada yang suka buat pala taw. Ada yang teropong, cari mggunakan tikar bagai. macam2..

Benda ni terjadi mybabkan aku tertanya2. KENAPA? Ia adalah 1 kes hijack oleh experts, yang terancang. terdapat mcm2 imej satelit dari pelbagai negara yang aku tgk, macam salah satunya imej satelit dari UK mgenai pathway boeing 777. bermula dari KL ke lautan Vietnam, hilang dari radar MAS, menuju ke Lautan Andaman, dan dari situ autopilot-mode activated, terus ke lautan Hindi dan terhempas. Hijackers ni bukan calang2 orang boleh hack pesawat.

Ia tidak dilakukan saja2. Mesti ada niat2 tertentu dari negara2 tertentu. Hmm..
Wallahu'alam

Path Boieng 777