Saturday, July 7, 2012

stress exam

As-salam..

aku mmg stress sgt exam kali ni. xtaw la sama ada jadual exam aku terlalu pack(kein abstand dazwischen) atau demam bola euro mmbunuh smgt stadi. seriously teruk gila exam kali ni.

why?
why?
why?
apa yg aku buat dlm kelas selama nih?
blank out time exam!

rasa loser , down .

next sem subjek lg bertimbun2.

rasa nk balik keja mcd kt malaysia. rasa nk terjun kt rel keretapi.



Tuesday, April 17, 2012

protest ptptn

As-salam..

sekarang sebuk sgt pasal pemansuhan ptpn(pt). aku sure benda ni jd modal politik, tp xpalah. janji pihak pembangkang kalau menang Pru, akan dimansuhkan pt. so semua rakyat malaysia akn dpt pendidikan percuma. bagus. 1 impian yg sgt bagus. pd pandangan aku, pemansuhan pt begantung pd mentaliti rakyat malaysia gak.

Sebab aku membantah pemansuhan pt:

1- tgk buku teks masa kita pinjam time skolah rendah. hujung tahun ja relai(koyak-rabak conteng sana   sini). sebab apa? sebab kita dpt bnda tu free. tgk lak budak2 yg beli buku sndri. depa balut kemas dgn plastik bunga2. pastu passing kat adik2 depa.

aku takut bila rakyat dpt benda2 free, depa x hargai. semua students masuk u, ipta, ipts, kluaq u xtaw apa. nak berenti boleh, sesuka hati. apa maknanya pendidikan percuma mcm tuh? lebih pada pembaziran kan? tp kalau rakyat hargai, insyaallah negara kita akn jd negara2 maju dgn cepat.sebab tu begantung sgt pd mentaliti rakyat.

2- seorang sahabat ngadu kat nabi sebab terlalu miskin. nabi x doakan kemewahan utknya tp baginda bagi kapak, supaya dia berusaha cari rezeki sendiri.

3- hutang kerajaan belambak2 lg. andai kata tampuk pimpinan berubah ke pembangkang, depa kna langsaikan hutang tuh. bottomline is, ekonomi kna stabil dlu, baru boleh bg free education. :)

"Tu germany boleh bg pendidikan percuma kat rakyat dia. awat kita xleh?"
-btul. bkn takat pendidikan, sara hidup pun kerajaan bg(utk orang tua and jobless). germany xpa la negara maju, byk income(tp toll kat highway sikit ja.lol) and matawang agak stabil. natijahnya? budak2 muda kbykannya jd malas.

ni pandangan aku saja. good bye.

Friday, March 23, 2012

HTML?

As-salam.

currently aku tgh berjinak2 dgn code HTML sebab benda ni ialah pilihan aku dlm Studienarbeit. xtaw HTML tu benda apa?

HTML ni ialah code yang kita tulis supaya web browser paham apa yang kita nak display kat web page. technically, bila seorang blogger write a post, he is writing a HTML, cuma dia x sedar la. sapa2 yang ada blog, ada 1 tab HTML sebaris dengan functions lain seperti font, text size, colour, insert image, etc. benda2 ni google buat supaya blogger x payah pening kepala nak ingat code HTML.

contoh simple, aku bold pekataan ni. bold 


and the HTML codenya:

ramai orang tak amek kisah pasai benda2 camni, mgkin sebab menyemak kepala otak. tapi benda ni la yang hackers dok belajaq. orang yg xmaw amek taw, dia surf internet ikut suka ja, like a boss.

contoh zaman sekarang, orang yg bwat online banking dia kena tgk dulu domain bank (.com , .my , .net) sebelum login. hackers byk guna sub-domain, (contoh- www. maybank.websitehacker.com ) tapi kalau website yg original guna domain (contoh- www. maybank. com).

hackers guna sub-domain sebab xkena bayar. heck! blogspot ni pun sub-domain. sebab tu free!