Tuesday, August 28, 2012

Raya : Wedding

As-salam..

time raya nih ramai yg nk buat majlis perkahwinan, termasuk le kak aku (dan ustaz Don). aku ada 5 orang adik bradik. 1 dah, 2 dak g, 3 dah, 4 baru sudah, 5 available. lol.

yg nombot 4 aku salu melawak bergurau. la ni dah kawen, nk mlawak pun kna pikiaq 2 kali takut2 laki dia kurang senang. aku bagi hadiah digicam canon sx230 hs kesayangan.

ni ha. mahal kamera ni. tapi kami dah janji, kalau dia naik pelamin, aku bagi. alhamdulillah. janji ditepati.

barakallahulakuma. Nu'man As-sufi dan Asibah.

bangga + gembira. semoga jadi isteri solehah


Tuesday, August 21, 2012

Raya : Childhood

As-salam..

Acapkali time raya, aku mesti heppi gila. yala, nanti saudara jiran tetangga nk mai rumah. pahtu raya ke2 p pulak raya kt perlis,belah mak. yg paling bes raya 3, raya kt sik, belah ayah. bes sebab ayah ada byk adek beradik, automatik aku ada banyak sepupu..

malam tuh smua pokcik2 mokcik2 balik sik, dok kat rumah tok aku. depa dok dlm rumah bwat skit mesyuarat keluarga, bincang2 nk tolong adik beradik yg susah/nk update pasal keluarga masing2. kami yg dok luaq rumah tggu apa lagi, main mercun la. pong pang pong pang. habeh mercun, bunga api. last skali xdak apa dah bakaq tanglung. punya syok malam tu baju smpai bau kabait.

tu cita dulu, time aku budak2...

lani balik sik dah kurang pak/mak cik2 yang balik. nk taw sebab apa? sebab depa dah jadi tok. dah ada anak cucu. dah ada kluarga sendiri. tok balik raya kat rumah tok nyang? bunyi mcm pelik skit kan.

masa berlalu, zaman berubah. tp aku rindu raya time childhood dlu.

Saturday, August 4, 2012

Forex

As-salam,,

anda taw x apa itu forex? bkn sejenis MLM atau peniagaan piramid. tanpa forex ni, manusia xleh idup atas muka bumi. haha, exaggerate gila.

forex stands for foreign exchange. dalam bahasa melayu, tukaran matawang asing. kat stock market, graph forex akan sentiasa berubah setiap minit, dia xkan stay kat 1 nilai sahaja.
contoh: 1euro = RM3.872  .. satg lepas seminit dia berubah jdi RM3.860 contohnya. tp difference dia sgt sikit. difference jd besar mgkin lepas sehari atau 5 hari, depends on status currency euro.(contohnya)

mamat ni pening pala stock market jatuh.

apa yang best pasai saham forex ni, bagi aku, ialah difference. lets say, aku ada 1euro, 100 euro dgn 10 000euro dalam kocek dan nk tukaq ke RM. katakan pasaran waktu 0800, 1200 ngn 1700.

            0800                  1200                      1700

1 euro                                       RM3.82              RM3.84                RM3.87

100 euro                                   RM382               RM384                 RM387

10 000euro                               RM38 200          RM38 400            RM38 700

difference kt level 1 euro sgt skit, dlm RM0.025 . tp bila kt level plg tinggi, difference akn jd lebih banyak. tu yang best, dpt duit lebih kalau bijak la.

lani aku bwak balik 900 euro dan tggu masa yg seswai nk tukaq. pastu simpan dlm bank tertentu. hehehe. aku start bnda ni dari tahun lepas. bwak balik duit euro, tukaq, and simpan utk masa depan. (aku bwat bnda ni sebab aku x yakin dgn status euro skrg. tahun depan greece kluaq euro, mgkin 1euro=RM3.00).
mana nak taw 1 hari nanti aku boleh beli cincin RM24 juta ka. keta merz sebijik ka.

tiap2 hari aku bukak.