Showing posts with label hantu. Show all posts
Showing posts with label hantu. Show all posts

Sunday, March 2, 2014

turun temurun

As-salam..

ni cita dari ayah aku la. time tgh breakfast. ntah cemna leh terdiscuss.

Zaman tok ayah aku, my grand grandfather's age, islam baru mula bertapak di tanah melayu dan masih lg lemah di area kedah. kalau geng2 p surau/masjid boleh la mngaji kitab dan tambah ilmu. tapi yg jenis mls p masjid akn jahil dan x mngenal islam.

maka hiduplah orang2 ni dgn kepercayaan animisme spt mana tok nenek depa dlu. antara yg paling ketara ialah depa ni suka bela hantu raya. bela hantu ni ibarat cam bela kucing pada zaman tu. tp bela antu raya bukan untuk aniaya orang len, tp untuk membantu survival hidup.

contohnya bela antu raya untuk tolong kt sawah, pasang atap rumah, dan jaga rumah dari pencuri. perlu diigtkn kt sini ialah hantu saja yg kerja, boss goyang kaki. tp kena la bg makan teloq ka ayam ka kambing ka, tgk la selera antu tu. hantu tu pulak bila kerja, dia mnyerupai rupa tuan dia. so boleh la tgk 2 orang doppelganger pok mat wat kerja kt sawah.

masalah timbul bilamana the bearer (si pembela hantu) nak meninggal. dia kena release hantu tu ke dalam hutan atau passing ke anak dia atau dia mati dan hantu tu consume badan tuan dia. byknya depa wariskan ke anak2 depa (saka) dgn tujuan leh jaga kebun dll. tp lama kelamaan makin kurang orang yg nk ambil hantu pusaka tu. maka matilah tuan hantu tu, dgn hantu raya dalam badan dia. bila badan tuan dia reput, dia kluaq smbil kacau2 penduduk kampung dgn muka tuan dia.

arus modenisasi hari ni dah menamatkan era animisme. namun ada jugak yg buat. tp sangat sangat rare nk jumpa.
tp benda ni still terjadi di sabah. datanglah kota belud. bukan hantu raya, tetapi penanggal.


Sunday, April 3, 2011

Cerita Rakyat

As-salam..

Aritu aku lepak ngn senior. Dia cita skit la pasal cita senior2 lain jumpak hantu kat German. haha.
So kalau anda lemah semangat, xyah la baca. tapi kalau jenis kaki tgk paranormal activity, truskan baca..

1. Cita ni kat Weingarten kot, kalau x silap. senior jumpak hantu pocong. Malam tu dia kluar nk p Keller (basement) tjumpak pocong.

2. Yg ni pun pocong gak. Senior Mannheim. malam2 dia dgq orang dok ketuk meja stadi dia. tuk tuk tuk. dia malas nk layan, trus pejam mata. dia bukak mata, bunyi tu xdak. dia tutup ada. Skali tu dia bukak mata, pocong tu dok depan mata dia truih.

Haha. Ntahla senior. aku jenis payah nk caya cita2 hantu nih. pocong tu mai dari msia naik apa r? kapai terbang gak kot. huhu..