Saturday, May 28, 2011

suruhan ibubapa.

As-salam..

dalam kita sedar x sedar, tahukah kita yg setiap arahan ibu bapa itu WAJIB?. mgkin ada yg tahu, tp belum mendalam. perhatikan saja surah Luqman ayat 13 dan 14 dan al-Ahqaaf ayat 15, bagaimana Allah menyuruh hamba-Nya mentaati suruhan ibu bapa dan janganlah mentaatinya, jika mereka menyuruh kpd perkara2 yg dilarang oleh Islam.

"Dan Kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada orang tuanya."

mari kita lihat dlm realiti kehidupan sebenar.

"mat, jom ikut ayah masjid, dengar ceramah. malam ni ustaz Syamsuri mengajaq."
"xpa la ayah. mat sibuk nk bwat assignment ni."

"mat, jom solat isyak jemaah. dapat pahala lebih sikit."
"xpa la ayah, ayah solat dulu."

"mat, berhenti la main game tu.. rosak mata nanti."
"ok2. nak tutup la ni." (2jam kemudian baru tutup)

nampak tak? ayah aku ajak solat jemaah n dgq ceramah tp aku tolak dgn 'baik'. camtu la ngn game tu. sebenarnya, setiap arahan (eg: solat jemaah, p masjid dgr ceramah, n berenti main game) yang hakikatnya HARUS/SUNAT bertukar jadi WAJIB, bila ibubapa suruh. berdosa besar kalau tak buat!

Apa beza ajakan dengan suruhan? bezanya, ajakan tu ialah suruhan tp diekspresikan dalam nada yang baik. but still, ajakan tu boleh dipanggil sebagai suruhan. ini lah yg aku dengaq ustaz mengajaq kat masjid. sedih gak, aku byk buat dosa ngn ibubapa aku secara x sedar. ;(

Sunday, May 8, 2011

Filem plg best zaman ni!

As-salam..

anda penah tgk filem pls best dlm hidup anda? filem apa? avatar? transformer? harry poter? haha. smua filem tu x best. nk tgk filem plg best? ni la filem yg anda tgh tgk skrg. 'kematian osama bin laden.' ok. aku start dgn sejarah hitler dulu.

seperti mana yg anda taw, hitler tlh buat pembunuhan beramai ramai org yahudi. so org yahudi ni yg dari dulu xdak tanah mereka sndri menagih simpati dari beberapa negara utk mnubuhkan negara sndri. negara2 tertentu(allied force) dah bersetuju dlm 1 perjanjian memberi tanah kpd yahudi, iaitu palestin. allied force ni pun bunuh la org2 islam kat palestin tu dan clearkan palestin dan wujudkan negara israel.

cita kedua, 11 september. bayangkan sebuah bangunan kemegahan usa, wtc musnah mcm tu saja oleh serangan brani mati sebuah jet pejuang. mmg x masuk akal sbb usa kan teknologi dia power gila, xkan sebuah jet masuk negara sndri pun xtaw? radar masuk ayaq ka cheq? so bg aku, ni smua fitnah. bush time tu tuduh osama bin laden, bekas ketua al-qaeda. part ni yg tricky. bgku osama bin laden ni hanya la pelakon

ya, pelakon! bush @ obama bg duit kat osama supaya belakon n sebagai alasan dia nk serang tanah arab dan kaut minyak2 kat sana. secara logik, x mungkin usa x dpt cari tmpat persembunyian obama sbb kemajuan teknologi usa (radar, satelit). 1 lg, try google gambaq kematian osama bin laden dan anda akn jumpa gmbaq kematian dia (edited version). sbb apa obama bunuh pelakon upahan dia? aku xtaw. ni smua hny pendapat aku saja. sama2 kita saksikan filem ni sampai habes!

Wednesday, April 27, 2011

Grenoble

As-salam..

22-26 april 2011 aku p grenoble, perancis. kat sana ada sport festival, main futsal, ping pong, basket, volleyball, tp aku x masuk pun. saja ja p tgk2, makan angin. tp still kena bayaq duit accomodation, makan n konsert hujan. lahh. hujannn. aku layan zaman muda2 dulu, tp bila depa buat performance, aku still boleh follow lagu depa. konsert depa mmg best ah.

part yg x best ialah organiser. sorry to say la tp ni the truth. kami hidup cam pelarian lak, tidoq ramai2 dlm 1 halaman dl rumah, share 1 bilik ayaq yg x boleh dikunci . pastu tunggu makanan yg lambat disediakan. makanan pun amat 'menyelerakan' . tolong improve korg pny servis ye next time. :)

perjalanan dari weingarten ke grenoble mkn masa 1jam, dgn menaiki kereta. kami konvoi. keta 3 bijik. haha. stail. malas nk cita banyak. tgk pics kat facebook aku sudeh