Tuesday, March 19, 2013

Praxis: beginn

As-salam..

dah 3 minggu bwat praxis. dekat marquardt gmbh, rietheim. pejalanan ngn tren sejam mybbkan aku tepaksa tdoq awai, ngantuk di tengahari.

marquardt gmbh. mst ampa x pnah dgq. well, for starters, firm ni ialah manufacturer barangan elektronik dalam keta (benda2 kat dashboard, segala mak nenek buttons yg ada kt situ) temasuk kunci keta. customer depa tdiri drpd mercedes daimler, audi, bmw, vw, opel, nissan, etc.

kt sana msuk keja pkui 8am, balik 4pm. bidang yg aku buat xlah sefemes mana, testing and validating. kna buat byk test dekat kunci2 keta, setakat ni kunci merz. mcm2 test. dari campak kunci 3m sampai tenggelam dlm ayaq. the goal is, to pastikan product depa mnepati qualification customer. well, mesti tahan tu, mesti tahan ni.

tu ja takat ni.


syok ngat wat praxis kt marquardt! 

Monday, February 25, 2013

ujianNya

As-salam

rentetan pencarian bilik kat tempat aku buat practical nanti.
Di German, kalau sapa2 nk kündigen (terminate) contract bilik, perlu tulis surat 3 bulan sebelum tarikh keluar. maka aku pun tulis la n bagi kat tuan rumah (bulan 12 dulu), since aku kna buat practical.

maka bermulalah pencarian bilik selama 3 bulan, aku cari kat internet, cari kat universiti, tgk list yg diberi oleh firm. dapat la dlm 2 bilik. sesungguhnya nk cari bilik kt bandar bukan senang. tuan rumah pun kadang2 racist/memilih. tuan rumah 2 bilik td dia akn bg decision kat aku harini, samada dia bg bilik atau x.
pastu aku terpkiaq, awat la aku kündigen this current room? walhal masa perjalanan bilik aku skrg dgn tmpat keja ialah sejam. xpa, nanti aku call tuan rumah samada boleh batal kündigung(termination) or not. so aku ada 3 plan lani.

harini, isnin 25/02/13,

plan A:
call tuan rumah, nk batal termination so that aku ulang alik sejam: tuan rumah cakap, dia dah jumpa org nk sewa, so hang kena pindah gak!!

plan B.
pindah. 2-2 tuan rumah call, dia cakap xnk bagi kt aku.

plan C.
tdoq bilik kawan.

im homeless.
berat sungguh ujianNya di bumi orang.



Tuesday, January 22, 2013

loneliness

As-salam..

kehidupan aku lening agak hectic,chaostic,catastrophic, picnic. ni disebabkan oleh kekangan masa yg bgitu mengekang, tmbah pulak life kt sini begitu bosan. so aku nk luah bnda kat dlm. sapa nk baca truskan.. xmaw baca boleh alt+f4. aku gerenti 100% cita ni xdak kaitan dgn ampa.

1. exam.
exam xlama dah, mood x mai2 g. dah delete dota, fb, tp dok habeh masa tgk utube. XD. mmg bermuda triangle la 3 websites/game ni. tmbah pulak 2 subjek aku verschieben (de-registration). tp aku dok buat teruk,, dok kata dalam hati "i'm gonna fail alot subjects".

2. praxis.

baru sign vertrag(contract) dgn firma marquardt. bereich testing/validating. aku expect kna buat byk tests, experiments, tulis programme, repot usw. start 1.3. abeh exam 21.2. so ada lbih kurg smggu utk pindah. tp rumah x jumpa g. hmm..

3. foreva alone.

besa la praxis buat sorg2. ada ja yg lucky dpt malaysian partner bwat praxis skali kt 1 firma. tp jarang dgr. ok. fine with me. tp GIZ dan JPA yg urus malysian student kt german ni.. x antaq langsung jr. kt kg. aku. dah 2 tahun kg. aku dianaktirikan. aku dah usulkn masalah ni kt depa, tp apa yg boleh aku cakap, janji dicapati. so populasi malaysia kat sini yg berbaki hanyalah 4 orang. tu pon xdok skali, jarang jumpa. masing2 hal masing2. bapak bosan hidup.

thx u both of u, u're the best. u make my life happy like never b4.

no option, i gamble my life. i play along with it. mgkin ada hikmah. mgkin tuhan nak ajaq aku sesuatu. tp ada risikonya hidup sorang2 cenggini. mula2 byk pkiaq(dah xdak sapa nk luah/sembang), pastu cakap sorg2 dan last form, gila.