Showing posts with label demonstrasi. Show all posts
Showing posts with label demonstrasi. Show all posts

Tuesday, December 31, 2013

2014:barang naik

As-salam..

Happy new year. Selamat mnyambut tahun baru 2014
azam2 tahun 2013 dah jd realiti atau mimpi?

aku lebih kpd nk cita pasal politik/finance negara la. best. you see, rakyat malam 31.12.13 telah turun ke dataran merdeka sebagai tanda memprotes atau berdemo utk kerajaan turunkan harga kos sara hidup dan mansuhkan cukai gst. namun permainan kerajaan utk menidakkan demonstrasi ni dgn kawalan media (buat propaganda utk menutup mata sesetengah rakyat) dgn mnyajikan konsert2 dan melabelkan perhimpunan tu sebagai "haram". ada pulak pokcik kata rakyat bersetuju dgn kenaikan harga barang sebab dia x terima sebarang aduan. habes tu rakyat yg sepuluh ribu yg turun perhimpunan tu bersetuju ka?

amek hampa 4 konsert!

antara orang yg bersetuju dgn harga kenaikan barang

UAI juga bersuara

dan yg aku plg sedih currency MYR. 1€ = RM4.51. tgkla trend graf ni. boleh nmpak "tangga" atau fasa MYR jatuh mendadak. dan dikala barang2 naik ni la anak tiri jib a.k.a anak kandung rosmah bole beli kondo RM110 juta kat new york. Seriously? menabung?

persoalannya, malaysia ni siapa punya? tanah yg dikongsi dgn 30 Milion orang dgn ada badan yg mnguruskn hal ehwal perbendaharaan  dgn adil bernama "kerajaan" atau 1 syarikat perniagaan?

close your eyes. ask yourself: mati nanti nak bawak duit/harta benda ke masuk ke kubur? kejar dunia igtlah halal haram dan amal jariah.



Wednesday, July 6, 2011

bersih 2,0

As-salam..

Kita semua taw, pada 9/7/11 akan diadakan 1 demonstrasi besar2an, bersih 2.0,yg dianjurkan oleh Ambiga Sreevenasan. Aku melihat demonstrasi ni dari sudut 'atas pagar', xsokong kerajaan, xsokong pembangkang. aku telah baca banyak artikel ttg bersih 2,0. and ni la aku boleh rumuskan:

Advantage 2,0

  • pilihanraya Malaysia akan bertambah adil, saksama. (terdapat bukti yg SPR tidak berlaku adil dalam pendaftaran pengudi. ada pakcik sampai 131 tahun. bukti + ic: 801231130313 )


Disadvantage

  • Rakyat, peniaga akn rugi, (demonstrasi tu akn menjejaskan keselamatan orang awam dan merosotkan perniagaan)
  • ekonomi merosot (seperti di mesir, demonstrasi menjatuhkan Hosni Mubarak.)
  • perbalahan, umpama ada 2 Malaysia. tgk demonstrasi pun macam nk p perang, Malaysian vs Malaysian.
info menarik: 
Yang dipertua Baginda metitahkan supaya Bersih diadakan di Stadium dan Ambiga menyahut seruan Baginda dengan baik. tp belum ditetapkan lagi Stadium mana 1.

komen aku: 
kuasa, pangkat, duit dan pengaruh menjadi kegilaan politiker. rasuah, penyelewengan harta, fitnah memfitnah, menyembunyikan yg benar, dan mendedahkan kebatilan politiker lain menjadi jalan utk mencapai matlamat. Generasi muda dah tak berminat utk tahu perkembangan politik, kerana ia 'mainan orang tua2'. Mereka lebih berminat kepada hiburan. Siapa yang akan memimpin Malaysia dgn adil seperti Rasulullah dan 4 khalifah pada masa depan? 

sumber rujukan: