Saturday, August 3, 2013

raya+anjing=?

As-salam..


aku x taw apa masalah dia. awat dia upload kat utube? xpenah ka dia tepkir yg video ni boleh mngundang fitnah.

yep. anjing. seekor haiwan. jinak. dalam masyarakat Melayu ni, bab anjing bgitu sensitif. Dalam masyarakat lain, depa dah biasa, walaopun mereka ialah muslim. "dah tu Melayu ni kolot? x open minded dgn anjing?". dats the specialness of malays. jgn paksa masyarakat melayu ubah mentaliti tu. aku dok kat german. aku p ziarah kawan aku kat UK, dia sgt2 nk avoid dari anjing. kalau tgk orang len bawak anjing jejalan kat taman, dia dah lari jauh. tp kt german sbb mmg byk sgt anjing, aku dah jd biasa. dekat ngn anjing pon xpa. xkisah. mgkin yg lecehnya bila part badan anjing tu basah. maka kenalah bersuci kalau tersentuh dgn 1 air tanah 7 air biasa. lgpun, aku penah mlawat rumah kwn german aku. dia ada anjing. mula2 aku gelabah, anjing lg seronok. last2 aku buat bodo, dia men kat kaki aku ja. xyah bersuci sbb kering.

tu cita kat germany, penuh ngn anjing. Lain pulak kat Malaysia, yg mana mmg jarang tgk orang bawak anjing jln2 kt taman. So Melayu pndang anjing ni sbgai haiwan "kotor" lalu dibenci. tu pada pndangan aku, salah. Dia ialah najis mughollazoh, kalau basah bersentuhan kena bersuci. Tp x bermakna anjing tu wajib dibenci. Lgpun tedapat anjing dalam kisah2 Islamik, sperti anjing Ashabul kahfi dgn kisah pelacur yg diberi keampunan sebab bg anjing minum (myelamatkan anjing dari mati).

Lets talk about hukum muslim bela anjing.

1. Harus. Utk jaga harta, rumah, kebun, haiwan ternakan spt kambing, utk mencegah jenayah spt anjing polis, utk menyelamatkan nyawa anjing tersebut dr mati atau diseksa. Syarat: Jgn dibela dalam rumah. bela diluar rumah.

2. Haram. Bela dalam rumah. dijadikan haiwan peliharaan spt kucing.

Sumber: http://www.youtube.com/watch?v=UhHG2HJGrvg&hd=1

masalah mamat ni ialah bela dalam rumah. dan wth? anjing amek wuduk?

Thursday, May 2, 2013

wisdom teeth II

As-salam..

Selepas merengek (link) nk cabut, aku kumpulkan semangat g jumpa dokter utk cabut. plan nk cabut 1 ja, tp x-ray tunjuk ada 4. dokter kata kena cabut semua. pfffffffffftttttttt. oklah!

masa operation aku mggletar. keh2. doktor cucuk bius d stiap 4 gusi, x boleh kata apa2. bibir cam kena kunci. pastu cabut cam biasa. 2 gigi baru tumbuh. tu senang. lg 2 dah matang, kena guna mesin gerudi tu. rasa burning kt gigi. pas cabut, doktor jahit gusi yg tlah dihiris. dah boleh balik

tp bila kesan bius hilang, rasalah azabnya. sakittt! kena makan ibuprofen utk tahan. masalah plg besaq ialah bengkak. bygkn 4 penjuru, bengkak setiap satu. muka cam spongebob. nk cakap pon xleh. sembahyang dalam diam. n xleh makan bnda2 solid. kna makan bubur or sup. = = . dlm masa yg sama gusi tengah heal sendri (darah kluaq x brenti dlm masa 4 hari for blood clotting). so kena jaga lek lok. jgn mkn bnda pedas n panas. n byk pantang lg!

doa la kt tuhan ampa x dak gigi ni. 

Thursday, April 4, 2013

truth and lie

As-salam..

hari ni dalam sejarah malaysia, parlimen dibubarkan oleh PM, Jibby *bkn nama sebenar. setelah lama mana, byk spekulasi timbul, byk fitnah ditaburkan, byk tragedi terjadi sebelum pmbubaran. PRU13 mgkin akn diadakan x kurang dari 60 hari lg. bergantung kt pm.

*censored*

aku kuat kutuk kanan. malas nk cita kat sini. tp kalau sapa nk kutuk kanan jgn lupa jemput aku. XD.

pernah x dlm sejarah malaysia moden ni ramai rakyat bangkit dari terlena, sedar akan hak2 mereka, tahu dari mana ke mana duit mereka? yep. zaman pemerintahan Jibby *bkn nama sebenar* x sama dengan zaman pemerintahan che det, di mana waktu tu intenet xdak, jarang, atau lembab. so siang malam rakyat mendapat info2/berita2 dari tb,radio, akhbar arus perdana. dari situ kepala rakyat dapat dikawal agar tidak melawan, setuju dgn pihak kanan.

tp setelah intenet ada kat malaysia, rakyat mndapat info dgn lebih cepat. dgn adanya ipad,ipon smartpon tablet and bagai, lagi la cepat. "info" atau "fakta" yg ada kt internet perlu la ditapis, dikaji dari mana datangnya sumber. sebab zaman la ni canggih. manusia boleh tipu dgn tulisan, gambaq and video.

so kalau kanan x puas hati kat kiri, dia akn buat cita. begitu jugak sebaliknya. smpaikan ada yg sanggup tabur fitnah, ubah hukum Allah utk kepentingan. Nauzubillah. fitnah tu dosanya besaq. Intenet la medium harini utk manusia mendapatkan info2, fakta2 ttg apa yg terjadi kt malaysia.

kanan kiri xkan bersatu andai matlamat(niat) kanan x sama dgn kiri. 1 pihak akn berani kerana dia menggenggam kebenaran. 1 pihak lg akn takut kerana dia dibebankan kebatilan.

moga kebenaran tertegak di malaysia.
*tension xleh balik ngundi eii!